Recenzia knihy Posledný policajt (1) - Posledný policajt (Ben H. Winters)

pondelok, apríla 04, 2016

Názov: Posledný policajt
Autor: Ben H. Winters
Séria: Posledný policajt (prvý diel)
Slovenský preklad: Jana Seichertová
Forma: Pevná väzba s prebalom
Počet strán: 320
Slovenské vydanie: Ikar, 2016
Žáner: Detektívka, Krimi
Pôvodný názov: The Last Policeman (The Last Policeman, #1)
GoodReads Kúpiť | Web autora
Aký zmysel má vyšetrovanie vraždy na pokraji apokalypsy?
Mladý detektív Hank Palace si kladie túto otázku odvtedy, čo astronómovia spozorovali asteroid 2011GV1. Ľuďom nezostala nijaká šanca, nijaká nádej. Len šesť krátkych mesiacov ostáva do jeho zrážky so Zemou.
Ekonomika USA sa rúca, úroda hnije na poliach. Kostoly či synagógy sú plné, ale rovnako aj bary a na uliciach napriek novým krízovým zákonom vládne chaos. Ľudia na celom svete odchádzajú z práce, nie však Hank Palace, neskúsený, ale poctivý detektív v mestečku Concord v New Hampshire. Vyšetruje smrť obesením v meste, ktoré každý týždeň zažíva najmenej desiatku samovrážd, no táto sa mu zdá podozrivá. Palace je vlastne jediný policajt, ktorému záleží na odhalení vraha.
Román Posledný policajt, prvá časť trilógie, ponúka záhadu odohrávajúcu sa na pokraji celosvetovej apokalypsy. Keďže Palaceovo vyšetrovanie prebieha v tieni asteroidu 2011GV1, otázka kto to urobil napokon nie je tá najťažšia. Na akých základoch stojí naša civilizácia? Akú hodnotu má ľudský život? Čo by ktokoľvek z nás urobil, keby naše dni boli spočítané?
Kniha Posledný policajt získala v roku 2013 Edgarovu cenu, bola nominovaná na Macavity Award za najlepší román žánru „mystery“ a internetové kníhkupectvo Amazon ju vyhlásilo za Najlepšiu knihu roka 2012.

Ben Winters je veľmi úspešný autor, žijúci v Indianapolise v Indiane, kde vyučuje na Butlerovej univerzite. Okrem knihy Posledný policajt napísal ďalších sedem románov vrátane Mesta, ktoré odpočítava, nominovaného na Cenu Philipa K. Dicka. Ben okrem písania kníh, píše aj hry a muzikály pre deti aj dospelých a prispieva do celoštátnych či miestnych denníkov.

Ľudia sú zúfalí. Zem sa pomaly ale isto približuje k svojmu koncu. Asteroid Maia sa nebezpečne rúti v ústrety neúprosnému stretu so Zemou. Veľa ľudí tento tlak nezvládne a spácha samovraždu. Mestečko Concord v New Hampshire sa stáva mestom obesencov. Preto sa nieje čomu čudovať, ak sa na toalete bývalej reštaurácie objaví ďalší obesenec. No mladému policajtovi Hankovi na ňom niečo nesedí, už od prvého pohľadu tuší, že v tomto prípade nejde o bežnú  samovraždu. No aký význam má vyšetrovanie vraždy na pokraji apokalypsy?

Kniha Posledný policajt sa mi páčila už od prvej strany, do deju som sa začítala prakticky okamžite. A pritom mi nešlo len o odhalenie vraha, ale veľmi ma zaujal aj príbeh odohrávajúci sa na pozadí - nastávajúca apokalypsa. Čím ďalej som sa ponárala do príbehu, tým viacej som toho chcela odhaliť. 


Samotné spracovanie deja sa mi zdalo byť dokonalé, presne takéto knihy mám rada. Autor podáva všetky informácie po kúskoch a čitateľov necháva v neustálom napätí. I keď vraha pravdepodobne odhadnete už po pár stranách, nasleduje ďalší kus príbehu, v ktorom sa vás autor bude snažiť všemožne zmiasť. Neraz sa prichytíte, že premýšľate nad tým, či sa Hank nenaháňa len za predstavami a či náhodou naozaj nejde predsa len o samovraždu. V momente, keď budete presvedčení o tom, že ide o samovraždu autor, príde s ďalším odhalením, ktoré váš názor zase obráti o 180 stupňov a tak to ide až do konca. 

Keď som čítala knihu Posledný policajt, mala som pocit akoby som neustále vystupovala na jeden veľký kopec a keď som sa konečne dostala na vrchol, nastalo rozuzlenie a prudký pád nadol. Presne takýto priebeh a spád má celý dej knihy. Jedna napínavá scéna strieda druhú, autor vám nedá pokoj ani na kratučkú chvíľku. Preto sa budete od tejto knihy odtŕhať len veľmi ťažko.

Za mňa knihu Posledný policajt rozhodne odporúčam, pretože v nej nájdete všetko, čo má dobre napísaná detektívka obsahovať: napínavý dej, vedľajšiu zápletku, skvelo spracované postavy, veľa tajomstiev a ešte viacej záhad. Na záver si ešte pozrite jedno krátke video.

Moje hodnotenie: 100%

You Might Also Like

0 komentárov

Popular Posts

Facebook

Flickr Images